Czym zastąpić cukier? Lista zdrowych zamienników dla „białej śmierci”

42
Czym zastąpić cukier? Lista zdrowych zamienników dla

Jak się zdrowo odżywiać? Czym zastąpić cukier? Jakie słodziki znajdują zastosowanie w diecie dla diabetyków? Których z nich unikać? Poznaj listę najzdrowszych zamienników dla „białej śmierci”!

Czym zastąpić cukier? Dlaczego nadmiar cukru w diecie jest szkodliwy?

Nadmiar cukru w diecie jest szkodliwy – sprzyja próchnicy, rozwijaniu się chorób układu krążenia i otyłości. Jak ograniczyć cukier w codziennej diecie? Na rynku jest wiele zamienników, zarówno dla osób, które po prostu chcą odżywiać się zdrowiej, jak i dla diabetyków. Przyjrzyjmy im się bliżej!

Czym zastąpić cukier? Lista zdrowych zamienników

Do słodzenia niektórych potraw, na przykład śniadań czy koktajli, można używać owoców, takich jak banany, czy ananas. Czym słodzić inne potrawy, na przykład wypieki? Co można dodawać do napojów, takich jak herbata czy kawa? Czym zastąpić cukier?

  • Zdrowe, naturalne słodziki, które można stosować jako zamienniki dla białego cukru, to:
  • Cukier brzozowy (ksylitol)
  • Erytrytol
  • Stewia
  • Tagatoza
  • Melasa z karobu
  • Syrop klonowy
  • Syrop daktylowy
  • Miód
  • Suszone owoce – morele, figi, rodzynki, daktyle
  • Soki owocowe

Które słodziki nie są zdrowe i zawierają dużo pustych kalorii?

Część naturalnych słodzików zawiera znikome wartości odżywcze i nie należy ich postrzegać jako zdrowych zamienników dla cukru. Słodziki, które zawierają dużo pustych kalorii to nierafinowany cukier trzcinowy, cukier brązowy, fruktoza, syrop ryżowy oraz syrop z agawy.

Czym zastąpić cukier w diecie dla diabetyków?

W diecie dla diabetyków należy stosować słodziki o niskim indeksie glikemicznym:

  • Ksylitol – w przeciwieństwie do cukru, ksylitol nie powoduje próchnicy i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Cukier brzozowy ma działanie przeciwbakteryjne i przeciwgrzybiczne, wzmacnia także zęby. Można go dodawać do wypieków, napojów i mrożonek
  • Erytrytol – erytrol to słodzik o niewielkiej kaloryczności i niskim indeksie glikemicznym, który nadaje się do słodzenia napojów i wypieków.
  • Stewia – stewia nie ma prawie wcale kalorii i ma bardzo niski indeks glikemiczny. Stewia może być wykorzystywana do słodzenia napojów i domowych przetworów, to słodzik, który zawiera dużo witaminy C i kwas foliowy.
  • Miód – miód jest zdrowym naturalnym słodzikiem i posiada liczne właściwości prozdrowotne, ale jest bardzo kaloryczny i silnie uczula.