Wegetarianizm – fakty i mity

33
Wegetarianizm - fakty i mity

Dieta wegetariańska to dieta, wokół której krąży wiele mitów. Jakie są konsekwencje wyeliminowania z diety pokarmu mięsnego? Z czym się wiąże wegetarianizm? Fakty i mity, które warto poznać!

Wegetarianizm – fakty i mity – mit nr 1

Dieta wegetariańska wpływa negatywnie na zdolność regeneracji mięśni

Regeneracja mięśni po intensywnym treningu jest możliwa jedynie wtedy, gdy dostarczamy organizmowi niezbędną ilość ich budulca, czyli białka. Białko można znaleźć również w pokarmach roślinnych, można je spożywać w postaci płynnej, która będzie szybciej wchłaniana. Wegetarianie powinni dbać o to, by po intensywnych treningach zażywać koktajl proteinowy (na przykład na bazie mleka kokosowego i ryżowego z owocami), by uzupełnić zapasy glikogenu mięśniowego w organizmie.

Wegetarianizm – fakty i mity – mit nr 2

Wegetarianie są narażeni na niedobory żelaza, wapnia i witaminy B12

Niedobory żelaza, wapnia i witaminy B12 w diecie wegetariańskiej można w łatwy sposób uzupełnić poprzez właściwą suplementację. Stosowanie suplementów warto skonsultować wcześniej z lekarzem prowadzącym lub dietetykiem, zwłaszcza suplementację witaminy B12, ponieważ tego składnika w diecie roślinnej nie ma.

Wegetarianizm – fakty i mity – mit nr 3

Wegetarianizm nie jest zalecany dla kobiet w ciąży i dzieci

Badania dowiodły, że dobrze zbilansowana dieta wegetariańska wpływa korzystnie na zdrowie i kondycję, zarówno przyszłych mam, jak i dzieci oraz młodzieży.

Jak zadbać o to, by dieta wegetariańska była zdrowa dla organizmu?

Aby dieta była dobrze zbilansowana, należy zadbać o to, by były w niej produkty bogate między innymi w:

  • Żelazo (warzywa zielonolistne i strączkowe, otręby, kasza jaglana, pestki, orzechy)
  • Wapń (zielone warzywa, orzechy, pestki, napoje roślinne, tofu, produkty mleczne)
  • Kwasy tłuszczowe (soja, orzechy, olej rzepakowy)
  • Białko (rośliny strączkowe, soja, tofu, orzechy i nasiona, razowe pieczywo i makaron, produkty mleczne)
  • Witaminę C (cytrusy, brokuły, pomidory)
  • Witaminę D (pełnoziarniste pieczywo, przetwory mleczne)
  • Cynk (razowy ryż, soczewica, pełnoziarnisty chleb)

Aby posiłki wegetariańskie były zdrowe, należy łączyć w nich minimum trzy grupy produktów takich jak: warzywa strączkowe, zboża, orzechy i nasiona oraz nabiał i ryby.